Descarcă imaginea aici.
Un cuvânt simplu poate descrie piața imobiliară din 2022 din România și din celelalte țări membre europene: rollercoaster. Până la momentul actual, am putut observa o creștere a prețurilor pentru bunurile imobiliare cu destinație de locuință, în timp ce spațiile comerciale și-au menținut relativ un preț constant pentru închiriere și vânzare.
Cererile pentru vânzări și închirieri, în special în marile orașe, nu s-a prăbușit, chiar dacă presiunile inflaționiste afectează cumpărătorii și chiriașii, cum ar fi rata dobânzii în creștere pentru creditele ipotecare. Dar, întrebarea este, cum am ajuns aici?
În acest articol de blog vom discuta despre cum a devenit piața imobiliară din 2022 un rollercoaster și care au fost tendințele primare ale acesteia.
Piața imobiliară din 2022: Cum a fost afectată?
Pentru a înțelege schimbările din piața imobiliară din acest an este necesar să cunoști câteva lucruri din trecut. Să aruncăm o scurtă privire la anul 2022 și prin ce s-a caracterizat acesta:
● Criza pandemiei de COVID-19 a încetinit ciclul de vânzări și achiziții imobiliare;
● Preferințele și nevoile consumatorilor s-au schimbat ca urmare a pandemiei. Cele mai căutate bunuri imobiliare cu destinație de locuință au fost cele care ofereau cel mai mult spațiu (metri pătrați), precum și spațiu verde (dacă era posibil);
● Economia națională a dictat în mod direct ritmul achizițiilor de locuințe;
● Chiriile au continuat să crească, dar nu la fel de mult ca achiziționarea de locuințe;
● Ratele dobânzii pentru creditele imobiliare au fost afectate de inflație și au crescut direct proporțional cu aceasta.
Luând în considerare caracteristicile anului 2021, iată care au fost tendințele pieței imobiliare în 2022 și ce trebuie să știi despre acestea:
Piața imobiliară din 2022: 5 tendințe și ce trebuie să știi despre acestea
1. Valorile anuale ale locuințelor sunt în continuă creștere
Desigur, prețurile locuințelor pentru vânzare continuă să crească de la an la an, iar acest lucru l-am putut observa cu precădere în 2022. Din moment ce există încă o cerere puternică din partea cumpărătorilor și o lipsă de locuințe de vânzare, prețurile nu au de gând să scadă.
De asemenea, au ajuns să crească de la lună la lună în urma obiceiurilor sezoniere - prețurile de vârf de la începutul anotimpului de vară. Astfel, prețurile locuințelor au ajuns, la final de an, să fie mult mai mari decât la începutul lui 2022.
Pentru vânzătorii de locuințe, aceste tendințe vor aduce multe beneficii financiare. Dacă vrei să-ți vinzi apartamentul pe final de 2022, început de 2023, află care sunt documentele necesare și pașii de urmat.
Pentru cumpărători: cunoaște cât de mult din locuință îți poți permite cu adevărat și rămâi în bugetul stabilit, chiar dacă există presiunea că alți cumpărători îți „fură” ofertele bune de pe piață.
2. Ratele dobânzilor ipotecare sunt mai mari
Rata medie a dobânzii unui credit ipotecar a fost destul de mică și relativ constantă în 2021, când cumpărătorii își croiau din nou drum în achizițiile și investițiile imobiliare. Dar, pentru 2022, ratele dobânzilor ipotecare au fost în continuă creștere.
În 2022, rata medie pentru un credit ipotecar cu rată fixă pe 15 ani a sărit de la 2,66% în ianuarie la 4,56% în august. Între timp, rata medie pentru un credit ipotecar cu rată fixă pe 30 de ani a ajuns la aproximativ 5,22% în luna august.
Acesta poate fi un motiv important pentru care oamenii să aleagă un credit ipotecar pe 15 ani - tind să aibă rate mai mici decât cele pe 30 de ani și plătești mai puțină dobândă într-un timp mai scurt. Cu toate acestea, nu orice tip de cumpărător își permite să împartă o sumă semnificativă pentru 15 ani.
Pentru cumpărători, ratele dobânzii mai mari pentru creditele ipotecare îi pot pune în dificultate. Pentru vânzători, același lucru înseamnă mai puține oferte din partea cumpărătorilor.
3. Numărul de locuințe noi sunt încă puține, dar în creștere față de alți ani
Piața imobiliară se confruntă de ceva vreme cu un „inventar” scăzut - adică un portofoliu de locuințe noi destul de subțire. Acest lucru înseamnă că nu există suficiente locuințe de vânzare pentru a satisface cererea cumpărătorilor - o tendință imobiliară care s-a înrăutățit în special în timpul pandemiei de COVID-19 din 2020.
Pentru cumpărători, mai puține locuințe de vânzare înseamnă dificultate în găsirea unei oferte convenabile. De asemenea, cumpărătorii trebuie să fie rapizi în decizii și să verifice piața imobiliară regulat pentru a fi printre primii care fac o ofertă vânzătorului. În august 2022, majoritatea locuințelor au petrecut nu mai mult de 40 de zile pe piața imobiliară înainte de încheierea tranzacției de vânzare - cu 22 de zile mai puțin decât media de dinainte de 2020.
Pentru vânzători, mai puține locuințe de vânzare înseamnă mai puțină concurență. Dacă locuința pe care o scoți la vânzare se află într-o locație populară sau are caracteristici pe care majoritatea cumpărătorilor și se doresc, atunci te poți aștepta la mai multe oferte de cumpărare.
4. Tururile virtuale au devenit o normă
Vizionările fizice ale unei locuințe de vânzare nu mai sunt la fel de practice, din cauza pandemiei de COVID-19. Multe agenții imobiliare au început să ofere tururi virtuale de 360 de grade pentru a ține cont de siguranța și comoditatea potențialilor clienți.
Desigur, vizionările fizice sunt încă importante pentru că acestea fac tranzacția în sine. Dar cei care sunt în căutarea achiziționării unui apartament sau a unei case, nu mai trebuie să se deplaseze pentru a vedea cum arată locuința.
Majoritatea agenților imobiliari înțeleg modul în care marketingul video ușurează procesul de vânzare și cumpărare a proprietăților pentru ei și potențialii lor clienți. Această tendință a devenit o normă pentru anul 2022 și va fi în continuare practicată pentru anii următori.
5. Social media continuă să domnească spațiul digital pentru piața imobiliară
Cu mai multe persoane care au acces la internet, cei care doresc să cumpere sau să vândă proprietăți, caută acum oferte pe rețelele de socializare și pe platformele web ale agențiilor imobiliare. Aceste canale au devenit importante atât pentru agenți, cât și pentru cumpărători și vânzători, pentru a crea cât mai multe legături profesionale.
Mulți agenți imobiliari care folosesc deja canalele de socializare, cum ar fi Facebook și Instagram, realizează diferența în promovarea rapidă a apartamentelor de închiriat și de cumpărat. În mod similar, acest lucru îi ajută să ajungă instantaneu la publicul țintă din zona lor.
Cumpărarea unei case este o parte esențială din visul oricărei persoane. Dar creșterile recente ale ratelor dobânzilor, cu modificări în prețurile de închiriere și vânzare a locuințelor, au făcut acest aspect să fie mai dificil de atins.
Pentru investitori, monitorizarea pieței imobiliare este esențială. Chiar dacă nu dorești să cumperi o casă la momentul prezent, o piață imobiliară „slăbită” îți poate oferi o oportunitate excelentă de a face investiții axate pe bunuri imobiliare cu prețuri reduse.
Pentru cei care îți doresc să cumpere o casă, ai nevoie să cunoști cât de mult din casă îți poți permite cu un credit ipotecar și să economisești din banii pentru alte achiziții pentru a face o plată în avans cât mai rapid posibil.