Care sunt actele necesare pentru inchirierea unui apartament?

 

In ultimii ani, migrarea fortei de munca, dezvoltarea economica si evolutia tehnologica au condus la cresterea numarului de persoane care opteaza pentru inchirierea unui apartament. Iar acest lucru nu este deloc surprinzator dat fiind faptul ca oamenii nu au costuri asociate cu achizitionarea unui imobil, beneficiaza de o mobilitate mai mare si de capacitatea schimbarii facile a locurilor in care traiesc.

Daca iti doresti o schimbare in plan profesional sau ai alte motive pentru a te muta in chirie ori, in calitate de proprietar, vrei sa obtii venituri din cedarea dreptului de folosinta a unui imobil, iata care sunt actele necesare pentru inchirierea unui apartament!

Actul de proprietate al imobilului

Pentru a dovedi ca are dreptul sa inchirieze apartamentul, proprietarul trebuie sa faca dovada detinerii bunului respectiv. In acest sens, actul de proprietate poate fi sub diferite forme, respectiv contract de vanzare-cumparare, certificat de mostenitor, titlu de proprietate, proces verbal de predare-primire, donatie, sentinta/decizie civila definitiva, dupa caz.

Documentatia cadastrala a apartamentului

In situatia in care imobilul este intabulat, atunci proprietarul acestuia trebuie sa prezinte documentatia cadastrala obtinuta odata cu inregistrarea la Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara. Este vorba despre planul de amplasament si delimitarea imobilului, adica planul releveu, acte necesare si pentru apartamentele de vanzare sau alte tipuri de imobile, cat si pentru terenurile aflate la vanzare.

Incheierea de intabulare a dreptului de proprietate

Printre actele necesare pentru inchirierea unui apartament se numara si extrasul de carte funciara. Mai exact, documentul ofera informatii referitoare la situatia cadastral-juridica a imobilului, la momentul intocmirii acestuia. Extrasul cuprinde date despre suprafata apartamentului, adresa, proprietari, litigii, dreptul de proprietate si eventualele sarcini existente asupra imobilului.

Actele de identitate ale partilor

Partile, si anume locatorul, cel care ofera bunul spre inchiriere, si locatarul, care plateste pentru a detine dreptul de folosinta al apartamentului, trebuie sa prezinte actele de identitate. Mai mult, daca imobilul este detinut in coproprietate, de exemplu cu sotul sau sotia, pe langa documentul de identitate al ambilor proprietari va fi nevoie si de certificatul de casatorie.

Contractul de inchiriere intre parti

Indiferent daca se inchiriaza case, apartamente, spatii industriale ori cladiri de birouri este esentiala semnarea unui contract intre parti. Acest document oficial nu are un format standard, ci poate contine diverse clauze, in functie de interesele locatorului si locatarului. Cu toate acestea, in orice contrat de inchiriere este bine sa fie mentionate aspecte precum obiectul contractului, durata contractului, pretul chiriei si modalitatea de plata, obligatiile proprietarului si ale chiriasului, garantia pentru imobil si data incetarii contractului.

In termeni juridici, documentul poarta numele de contract de locatiune si reprezinta o asigurare suplimentara pentru parti. Desi actul este valabil si ca simplu inscris sub semnatura privata, se recomanda autentificarea acestuia la notar si inregistrarea la ANAF, pentru a beneficia de mai multa siguranta in cazul disputelor privind platile ori daunele.

Certificatul energetic al imobilului

Legea nr.372/2005 privind performanta energetica a cladirilor impune obligativitatea prezentarii certificatului energetic pentru inchirierea unui apartament, sub sanctiunea nulitatii absolute a contractului. Acest document ofera un raport detaliat despre performanta energetica a imobilului si date relevante despre cantitatea de energie consumata anual pe metru patrat de spatiu util.

Chitante care sa ateste plata la zi a cheltuielilor

Proprietarul apartamentului trebuie sa-i dovedeasca locatarului ca nu are niciun fel de restante la plata pentru imobilul pe care-l da spre inchiriat. Astfel, poate fi nevoie de o adeverinta din partea asociatiei de proprietari sau chitante din care sa reiasa ca toate cheltuielile sunt achitate la zi.

De ce ai nevoie de ajutorul unui expert real-estate?

Inchirierea, ca si vanzarea apartamentului, este un proces complex, care include numeroase informatii pretioase. Proprietarul este principalul perdant in lipsa unui contract, insa pot exista unele dezavantaje si pentru chirias, de aceea nu se recomanda inchirierea fara un document legal, valabil, semnat de ambele parti.

O echipa de profesionisti poate ajuta atat locatorul, cat si locatarul, pentru identificarea celor mai bune variante de inchiriere, analiza spatiului si negocierea clauzelor contractuale. In plus, partile interesate vor fi la curent cu fiecare detaliu referitor la inchirierea apartamentului, deoarece oamenii care lucreaza in domeniul imobiliar cunosc foarte bine legislatia in vigoare. De pilda, daca proprietarul este persoana juridica sunt importante si actele de functionare ale societatii.

In anumite cazuri, daca locatarul vrea sa infiinteze o firma in imobil, va fi necesar si acceptul asociatiei de locatari. Orice actiune in parte poate insemna acte, impozite, obligatii catre stat, declaratii sau clauze suplimentare pentru inchirierea unui apartament, iar toate informatiile pentru situatiile particulare pot fi obtinute doar prin intermediul expertilor real-estate.

 

Ai un apartament pe care vrei sa-l oferi spre inchiriere sau ai anumite planuri de viitor ce implica mutarea in chirie? Te afli in locul potrivit! Pentru ambele parti, fie ca este vorba de gasirea sau valorificarea unei locuinte, procesul e unul complex si consumator de timp. 24Real iti asigura suport si consultanta permanenta pentru identificarea solutiei potrivite nevoilor tale de inchiriere, oricare ar fi acestea. Intra in contact cu noi!

Sursa foto: https://www.freepik.com/free-photo/woman-realtor-standing-near-open-door-inviting-man_22265047.htm#page=6&query=door&position=15&from_view=search&track=sph

 

+40 371 003 006 whatsapp